Mikrokosmos smaku, czyli co wpływa na nasze odczuwanie kawy

Mikrokosmos smaku, czyli co wpływa na nasze odczuwanie kawy
Mikrokosmos smaku, czyli co wpływa na nasze odczuwanie kawy

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego ta sama kawa może smakować inaczej w czasie wakacji, w pracy, kawiarni i w domu? Czy możemy świadomie zrobić coś, żeby te odczucia poprawić?

Wiecie, że zmysł smaku i węchu kształtuje się u człowieka już ok. 12 tygodnia ciąży? To wtedy pierwszy raz przełykając płyn owodniowy z rozpuszczonymi w nim substancjami z pokarmu zjedzonego przez nasze mamy, doświadczyliśmy magii działania naszego mózgu. Ten niezwykły organ potrafi zidentyfikować niezliczoną ilość aromatów, powiązać je z kolorami, obrazami i dźwiękiem. Dziś postaram się trochę Wam o tym opowiedzieć.

Lotność aromatu i ciężar smaku

Zacznijmy więc od podstaw sensoryki. Napicie się kawy jest prostą czynnością, ale doświadczanie jej smaku i aromatu, jest już procesem skomplikowanym. Rozpoznawanie poszczególnych nut aromatycznych wcale nie odbywa się w ustach, jak by się mogło wydawać. Jest to jedno z wielu uproszczeń naszego mózgu, który łączy różne doświadczenia. No więc, jeśli nie w ustach to, gdzie właściwie czujemy? W jamie ustnej przetwarzamy cechy fizyczne i smak kawy, będą to tekstura i gęstość czy też lepkość / tłustość. Dzięki receptorom na języku zbadamy także smak gorzki, kwaśny, słodki, słony i umami. Jednak aromaty, czyli skojarzenia z kakao, orzechami, owocami czy kwiatami odczujemy poprzez węch. Dzieje się to głównie retronasalnie, czyli kanałem łączącym nasze gardło z jamą nosową. To tutaj na zapleczu naszego nosa i oczu jest główny narząd o wdzięcznej nazwie - opuszka węchowa (Bulbus olfactorius). W niej różne związki chemiczne są badane przez nerwy węchowe i przesyłane do dalszej obróbki przez nasz mózg. Dlatego, żeby naszemu węchowi dostarczyć więcej materiału do analizy, degustując kawę, siorbiemy, co tworzy aerozole skuteczniej docierające do jamy węchowej i dalej poprzez nerwy do naszego ośrodkowego układu nerwowego. Pozwoli nam to przenieść się w czasie i przestrzeni poprzez różne skojarzenia. Niesamowite jest to, że dzięki jednemu zapachowi możemy momentalnie odbyć podróż w piękne miejsce gdzieś z pokładów naszej pamięci. Dzieje się tak, gdyż nerw węchowy łączy się z układem limbicznym odpowiadającym za emocje i odgrywającym bardzo dużą rolę w procesie zapamiętywania. Nasz węch jest przewodnikiem po skarbcu z miliardami skrytek. Natomiast woń jest wielowymiarowym kluczem otwierającym określoną skrytkę, w zależności od kompozycji substancji zapachowych i ich natężenia.


Mikrokosmos smaku

Nasz mózg nieustająco działa i przetwarza wszystko dookoła. Od tego w jakim otoczeniu, stanie fizycznym i emocjonalnym będziemy się znajdować, zależeć będą nasze odczucia. Możliwości wpływów zewnętrznych jest wiele, więc podzielmy je na różne kategorie:

Fizyczne:

Wszystko, co pojawia się w przestrzeni wokół nas, ma wpływ na nasz mózg cały czas przetwarzający doświadczenia z otoczenia. Spokój i harmonia, pozwolą nam się przyjemnie wyciszyć. W następstwie czego dokładniej będzie działał nasz węch i smak, a zarazem będziemy się skupiać na rozpoznawaniu przyjemniejszych dla nas doznań. Dlatego w hałaśliwym i chaotycznym otoczeniu nasz umysł będzie bardziej się skupiał na odczuciach ostrzegawczych jak smak gorzki, a trudniej będzie nam wyczuć wysublimowane aromaty.

  • Zacznijmy od kształtu - tak samo, jak w przypadku wina czy innych złożonych napoi, aby wesprzeć nasze próby degustacyjne, wykorzystuje się różne naczynia. W zależności od ich kształtu ciecz będzie różnie rozlewać się w naszej jamie ustnej, a jej aromat również odmiennie docierać do naszego węchu. Potwierdziły to doświadczenia Tima Wendelboe i późniejsze Fabiany Carvalho. Wynika z nich między innymi, że kształt tulipanowy wzmacnia odczucia aromatyczne, a klepsydrowy - z wcięciem na środku naczynia - podnosi odczuwalną kwasowość i słodycz. Dodać można, że nawet sam widok kształtów krągłych bądź ostrych będzie mieć wpływ na smak, pierwszy będzie podbijał doznania słodkie, a drugi kwaśne.
  • Kolor jest także mocno powiązany z naszymi przyporządkowaniami aromatycznymi. Wykorzystał ten fakt Martin Wolfl - mistrz świata Brewers Cup z roku 2024, serwując na mistrzostwach kawę w naczyniu, które miało odmienną kolorystycznie część przednią i tylną. Pozwoliło to podkreślić różne aspekty kawy w trakcie jej picia.
    Przykładowo kolor różowy będzie zwiększał owocowość w kawie, a biały jej kompleksowość. Czerwony może podkreślać słodycz, która w przyrodzie często jest przejawem dojrzałości owocu.
  • Ciężar naczynia będzie miał wpływ na odczucie gęstości i treściwości spożywanej kawy.
  • Dotyk - to, co w danym momencie będziemy trzymać w dłoniach oraz kontakt ust z brzegiem naczynia, mogą wpływać na nasze skojarzenia i odczucia spożywanego napoju.
  • Inne zapachy w otoczeniu - jak wcześniej już ustaliliśmy, syntetyzujemy doświadczenia, oczywistym więc jest, że inne aromaty będą również wpływać na doznania pitego naparu.
  • Wygląd - to na, ile zadowalająco wygląda nasz napój, wpłynie na większą ekspozycję cech.
  • Temperatura naparu jest bardzo ważna, w zależności od niej różne cechy kawy będziemy odczuwać intensywniej. Gorycz i lepkość najintensywniejsze będą w gorącym naparze, kwasowość w chłodnym, a najbardziej kompleksowym doznaniem będzie próbowanie napoju w temperaturze 42 - 49 °C. Najsubtelniejsze aromaty możemy wyczuć, gdy kawa będzie mieć temperaturę naszego ciała.
  • Woda – stanowi w zależności od rodzaju kawy od ok. 90 do 99 % jej zawartości. Dlatego odpowiedni skład oraz pH wody pozwolą uzyskać poprawnie wyekstrahowany i smaczny napar.

Także poprawne nawodnienie naszego organizmu, a w szczególności śluzówki pozwoli lepiej działać węchowi. Pomoże nam to intensywniej odczuwać aromaty.

Psychologiczne:

  • Stan emocjonalny - będąc przestraszonym czy złym, nasz organizm również będzie skupiony na innych aspektach niż precyzyjna analiza kawy. Mając dobre samopoczucie, będziemy skłonni skupiać się na pozytywnych stronach danego przeżycia.
  • Samopoczucie - jeśli będzie nas coś boleć albo będziemy zmęczeni, to inne doświadczenia będą dla nas mniej ważne, a więc słabiej odczuwalne.
  • Wcześniejsze założenie - to jak sobie wyobrazimy dane doświadczenie wcześniej np. wyruszając z domu, w trakcie czytania profilu sensorycznego kawy, oglądania opakowania, czy obserwacji jej przygotowania, będzie w pewnym stopniu rzutować na nasze doznania w trakcie konsumpcji.
  • Wspomnienia przywoływane podczas picia kawy, będą kierować nas na określone doznania sensoryczne związane z tymi reminiscencjami.

Doświadczenia degustacyjne:

Jak wykazały badania Helen Hopfer, osoby biegłe w sensoryce kawowej mogą być zupełnie przeciętne w dziedzinie rozpoznawania aromatów wina. Dzieje się tak, gdyż nasz węch uczy się z czasem rozpoznawać coraz drobniejsze niuanse w badanym rodzaju pożywienia. Dlatego, jeśli jeszcze nie jesteście biegli w rozpoznawaniu poszczególnych nut aromatycznych, to nie martwcie się, powiedzenie – trening czyni mistrza – jak najbardziej sprawdza się w tej materii.

Jak widzicie, jeśli macie ulubiony kubek i miejsce, w którym pijecie kawę, to nie jest tak bez przyczyny. Wymienione powyżej czynniki, będą miały wpływ na odczucia w trakcie spożywania napoju. Dlatego, jeśli chcecie wyciągnąć maksimum z doświadczenia degustacji danej kawy, to wiecie już, na co zwrócić uwagę. Jedyne co mi pozostaje, to życzyć Wam smacznego!

Autor: Krystian Szczęśniak

Polecane produkty w tym artykule
Kawa ziarnista Trip Coffee Etiopia 1kg
Promocja
( Brak opinii ) Kawa ziarnista Trip Coffee Etiopia 1kg
82,92 zł netto 119,99 zł 101,99 zł brutto 101,99 zł 119,99 zł 1799.80 pkt.
Kawa ziarnista Trip Coffee Brazylia 250g
Promocja
( Brak opinii ) Kawa ziarnista Trip Coffee Brazylia 250g
17,27 zł netto 24,99 zł 21,24 zł brutto 21,24 zł 24,99 zł 499.80 pkt.
Kawa ziarnista Trip Coffee Gwatemala 1kg
Promocja
( Brak opinii ) Kawa ziarnista Trip Coffee Gwatemala 1kg
76,01 zł netto 109,99 zł 93,49 zł brutto 93,49 zł 109,99 zł 2199.80 pkt.
Kawa ziarnista Trip Coffee Meksyk 250g
Promocja
( Brak opinii ) Kawa ziarnista Trip Coffee Meksyk 250g
22,80 zł netto 32,99 zł 28,04 zł brutto 28,04 zł 32,99 zł 659.80 pkt.
Pokaż więcej wpisów z Wrzesień 2024
pixel